- Dit evenement is voorbij.
Het viel op: het aandeel mannelijke hoofdpersonages in de ingezonden films dit jaar. Vandaar een heel blok gewijd aan deze ‘mannelijke’ verhalen. Jongemannen, oude mannen, stoere mannen, kwetsbare mannen, getroebleerde mannen, zoekende mannen. Kom je ogen uitkijken naar dit filmisch sublieme blok waarin mannen de hoofdrol spelen.
WIEKE KAPTEIJNS • REGISSEUR VAN ALS ZE ER NIET IS
Wieke is aanwezig om zijn aangrijpende film over de zoektocht naar zijn moeder toe te lichten. Een tranentrekker dus neem de zakzoeken mee.
At the dawn of their teenage years, Raphaël and Rémi are twins who see their fusional attachment crumble while one of them, suffering from an increasingly marked disability, remains a prisoner of childhood. During one last summer surrounded by nature, time seems to want to stand still.
Fifteen-year-old Lucas is struggling to find his place in the world. He runs away from a secure youth care institution to experience his treasured freedom one last time before he has to report back to the authorities.
How can you understand a violent past? Somali-born Abdi is furniture designer and support worker. He reenacts his life, marked by war and criminality, with the help of his neighbour and filmmaker Douwe. Through playful reconstructions in a special effects studio, Abdi and Douwe embark on a candid and investigative journey through a painful history, focusing on the creative process throughout.
József works at the largest still-operational grain silo in Budapest. He’s been doing this work for more than 30 years, and lives in a container home next to the structure, where trucks and trains rumble past his window. When he is lowered into the ten-story-deep silos to clean them, he looks like a scuba diver at work. It’s dangerous work for József, not least because he has been exposed to crop dust for many years now. The growing threat to his health could even lead to his death. But he can’t escape it. In fact he seems to have become an integral part of his environment.
Vijfentwintig jaar na het overlijden van hun eigen moeder is de zus van filmmaker Wieke Kapteijns voor het eerst zwanger. Voor hem het startschot om in deze persoonlijke documentaire de betekenis van het concept ‘moeder’ te onderzoeken. Wat is ‘een moeder’ eigenlijk? Heeft Google een eenduidig antwoord? Wikipedia? Vrienden misschien? Die laatsten noemen het ‘thuiskomen’ of: ‘iemand die er altijd voor je is’. Nu zijn zus, vijfentwintig jaar na het overlijden van hun eigen moeder, voor het eerst een kindje verwacht, besluit filmmaker Wieke Kapteijns het concept ‘moeder’ te onderzoeken. Voor het eerst in z’n leven moet hij zich op onbekend terrein begeven en ziet hij in deze persoonlijke, intieme documentaire lang verscholen verdriet onder ogen.